Äntligen nya träningsskor

Efter säkert ett års av tjat så tog jag äntligen tag i saken. Jag gick häromdagen och köpte nya träningsskor. Inte para ett par utan två! (ett par likadana i rosa). Stadium hade tag 3 betala för två. Så jag tog två par och min kompis L tog ett par skor sen dela vi på notan!

Nu ska jag bara byta skor i träningsväskan med, vi får se hur lång tid det tar!

lör, 30 april 2016, 20:55 | Vardagsliv | Kommentera!

Fredagens bästa #295

Idag är det jag som ser några droppar…

fre, 29 april 2016, 20:05 | Fredagens bästa | Kommentera!

Fredagens bästa #294

Idag är det jag som målar naglar…

fre, 22 april 2016, 22:04 | Fredagens bästa | Kommentera!

London 17 april 2016

Sista dagen i London började relativt tidigt. Det första vi gjorde var att dra mer vår packning så att L kunde få den klassiska Harry Potter bilden med vagnen i väggen! Jag fastnade även denna gång för taket inne på Kings Cross!

Sen åkte vi in till Victoria station och lämnade in bagaget på ett ställe att förvara (inte alls så dyrt som jag trodde, så det får jag göra om). Så att vi kunde röra oss fritt under dagen så vi åkte hem relativt sent på söndagskvällen.
Vi strosade runt på Londons gator. Vi skildes åt en sväng på dagen, då L träffade ännu en kollega och jag fick gå till en av mina favorit affärer sen jag var i New York, Uniqle och lite andra butiker. Köpte även ett par snygga solglasögon på H&M som jag spanat in redan på Kastrup på torsdagen, men som jag vägrade köpa där. Sedan möttes vi upp för middag innan vi rörde oss tillbaka mot Victoria station för att oss till Gatwick.

Av någon anledning så gick inte express-tågen och vi fick ta ett annat tåg. Jag var lite stressad ett tag och trodde att vi skulle komma försent men det var relativt lugnt när vi kom ditt. Förutom att jag fick blackout och kunde inte komma in i min resväska (där min vätska fanns) så fick hjälp av en snäll kille på något ställe så att vi kunde komma igenom säkerhetskontrollen och jag fick trycka ner lite saker i Ls väska för jag hade shoppat lite för mycket!

Men vi kom hem! Inga förseningar och vi behövde inte vänta allt för länge på tåget innan pappa hämtade oss vi Hyllie!

sön, 17 april 2016, 23:50 | 2016 London | Kommentera!

London 16 april 2016

Jag handlade visserligen inget ute på Warner Bros. Studio. Men vi besökte Kings Cross (två gånger av olika anledningar under vår resa) souvenir butik och där inne handlade jag mer än jag tänkt mig! Men jag ångrar inte det. Vi shoppade lite under våra dagar i London, jag var inne på Primark bland annat och fyndade lite.

Vi gick även på en av mina favorit upplevelser i London (andra gången jag var där), The London Dungeon. Dit drog jag med mig mamma för två år sen och nu även L. När vi kom in och stod i kö fick jag henne att stoppa in handen i en bur, men vad varken hon eller jag trodde så hoppade en ”råtta” fram. Fan vad jag garvade gott åt det. Sen så blev vi insläppta och hamnade först flera gånger under upplevelsen. Men vad som inte var med förra omgången som var med denna omgång var dofterna! Jag höll på att spy vissa delar av attraktionen på grund av kiss doft, fyfan! Men själva upplevelsen var lika skräckinjagande om förra omgången och lite förändrad. Så jag vill åter besöka stället!

Vi fikade även med en av Ls kompisar som bor utanför Lodnon.

Vi hade även köpt biljetter till musikal, vilket hade efter lite beslutsångest ett par veckor innan avresa slutat på: Wicked. Vi hamnade bredvid ett danskt/svenskt par vilket var lite komiskt. Speciellt då kvinnan var uppvuxen på det området jag bor i Malmö och hennes mor hade flyttat till det område L bodde på!
Musikalen var bra, men jag har börjat tycka att det är mycket mer magiskt att gå på musikaler utomlands än Sverige. Det är lite mer magiskt av någon anledning.

lör, 16 april 2016, 23:50 | 2016 London | Kommentera!

London 15 april 2016 (3/3)

Efter utomhus delen kom man in till delen med alla magiska djur och till viss del hur de blivit till. Först missade jag Dobby, men sen fann jag min absoluta favorit i Harry Potter världen. Var lite besviken på att han var inglasad (fick ingen bra bild med kameran) men samtidigt förstod jag varför. Han hade väl inte stått kvar hel om han inte varit i en glasbur. Men djuren kändes ändå magiska!

^
Ännu fler kostymer som fick mig att le/skratta för mig själv!

Sedan kom vi bort till tåget. Och jag ska vara ärlig att när vi började gå igenom tåget så förstod jag inte att varje kupé var från varje film. Men efter typ tredje kupén så förstod jag och då var det ännu mer spännande att kolla in i dem. Förutom att man inte kunde kolla så länge för att det var så mycket folk man hade efter en.

Sedan kom vi till Diagon Alley som jag återigen trodde att de skulle gjort större kopia av. Men det var ändå roligt att gå där på kullersten och kolla in i alla butiker genom fönsterna. Jag hade nog velat kunna gå in och titta i butikerna en liten runa i alla fall. Men man kan inte få allt.

Sen kom vi till det som jag föll för allra mest på hela Warner Bros. Studio och det var modellen av Hogwarts. Det rummet var det magiska på hela stället. Färgskiftningarna i rummet när man vandrade ner runt modellen var sjukt imponerande att se!

Avslutningen hamnade man i ”trollstavsrummet” där varenda låda hade ett namn där som hade med filmen att göra, både skådespelare och andra som varit med bakom.

Sen kom man ut i souvenir shoppen. Jag ville verkligen handla något där. Men jag hittade verkligen inget som föll mig i smaken. Sedan återvände vi till London och hotellet efter en rolig dag på Warner Bros. Studio.

fre, 15 april 2016, 23:50 | 2016 London | Kommentera!

London 15 april 2016 (2/3)

Det fanns så mycket att ta in, men det känns som om jag inte kunde ta in allt. Men familjen Blacks släktträd är något som har följt mig både i böckerna och filmerna. Den har av någon anledning haft en plats i mitt hjärta. Men även sorgen över att Sirius inte fick leva kändes lite extra levande vid dessa väggar.

Hat till Dödsätarna har funnits där sedan jag läste om dem första gången. Men det var ändå något som fick mig att fastna där. Det mörka lockade på något sätt. Ormen Nagini kändes läskig, och även om ingen av dödsätarna runt bordet hade ansikten kändes det i detta fall bara extra stämningsfullt. Samt så tyckte jag det var extra intressant att alla dödsätare hade olika masker, vilket jag inte förstått/sett utan att alla hade olika och se bilder från de första skisserna angående detta!

Denna replika på statyn som fanns på Trolldomsministeriet i filmen fick mig att bli lite illamående. För den fick mig att må så när jag läste boken så nu att få se den på riktigt återskapade känslan. Maktutövningen som präglas av denna staty är ganska äckligt men ge ändå mig något att tänka på.

Vi blev lite roade av att prova på att ”få upp” kvasten. Att jag dessutom tillåter/gillar någon annans bild på mig själv är ju ganska roligt med!

När vi kommit till restaurangen ungefär mitt i så beställde vi givetvis in en Butterbeer/Honungsöl att dela på till vår mat. Första klunken tyckte jag var jättegod, eller snarare sagt så förstod jag i efter en stund att det var skummet jag tyckte var gott. Sen kom vi överens om att resten var ganska äckligt! Men det var ändå roligt att få smaka!

Just den dagen vi var där var det skit dåligt väder och just när vi kom till de delar som var utomhus så vräkte det ner. Så vi stod bara under utomhus taket och tog några bilder på håll på dessa grejer. Vilket jag tycker var lite synd att inte kunna gå och titta lite närmare men det ger väl mig bara en anledning att återbesöka stället!

fre, 15 april 2016, 23:45 | 2016 London | Kommentera!

London 15 april 2016 (1/3)

Fredag morgon började relativt tidigt men den största händelsen på hela resan samt det jag sett fram emot i år! Nämligen: Warner Bros. Studio Tour London – The Making of Harry Potter! Jag skulle åkt hit när jag var i London 2014, men det blev av olika anledningar inte av så jag var jätte glad att vi denna gång kom dit!
På väg dit var det lite nojigt, vi hade bestämt att inte ta ”turist”-buss från London utan att åka tåg. Men det gick bra, skönt med någon annan kontrollmänniska än mig själv (L), hehe. Så hon tog kommandot och när vi väl var framme på stationen så hitta man lätt ”Harry Potter-bussen” som tog oss sista biten!

Vi var i god tid så vi fick vänta en stund innan vi fick ställa oss i kö, så vi gick och käkade lite frukost och kolla in entrén med många porträtt på skådisarna från filmerna innan det var dags att hämta ut vår audioguide och kunde ställa oss i kö för att komma in. I själva kön stod man relativt länge, men bilder och text i audioguiden roade i alla fall mig kungligt att jag nästan ville vänta med att gå in! Man fick även se Harrys skrymsle i kön på väg in. Samt läsa ett citat av J.K Rowling som jag föll lite för.

De byggde magin ganska bra innan man fick gå in med berättelser och lite filmvisning. Samt öppningen in till Stora salen med de magnifika dörrarna. Salen var visserligen mycket mindre i verkligheten men ändå magisk. Man kunde föreställa sig att himlen kunde förändras (även om det typ bra var lampor) och hela rummet förändras på en sekund. Jag fick se sorteringshatten! Samt längst fram så hade de ställt upp massa kostymer av alla lärare! Det kändes även det lite magiskt förutom att det var för mycket folk där inne samtidigt. Det enda som var synd att man bara fick vara där inne på bestämd tid, för sedan skulle nästa grupp in, så man kände lite stressad över att se allt.

Sedan gick man vidare in och många välkända platser i Harry Potter världen. Jag föll nog mest för Kråkboet med bland annat den magiska stickningen och den magisk hackade moroten! Men det var ändå som att gå i en bubbla och med audioguiden så drömde man sig lite bort. Även om det ibland var lite svårt att förstå hur de tänkte att man skulle gå.

Kostymerna från filmerna var väldigt spännande att se. Jag tänkte i alla fall direkt på många scener från filmerna. Ibland gick jag där och skrattade för mig själv!

fre, 15 april 2016, 23:40 | 2016 London | Kommentera!

Fredagens bästa #293

Idag är det jag som är i London och fått sett detta fantastiska skapelse…

fre, 15 april 2016, 16:03 | Fredagens bästa | Kommentera!

London 14 april 2016

Torsdagen den 14 april drog jag iväg till London med en kollega och vän, L. Vårt tema för vår weekend i London var Harry Potter i första hand. Men med lite skräck och musikal var även på repertoaren! Vi åkte direkt från jobb och blev ”utslängda” ganska tidigt. Men vi kom i alla fall i god till till flyget. Vi fikade lite sen besökte vi toaletten och promenerade runt och kollade lite. Innan vi gick ombord på flyget som gick i tid och inga förseningar. Väl framme på Gatwick drog vi direkt och köpte biljetter till tåget och åkte in till London.

För att sedan ta tunnelbanan till hotellet. Som vi hade jävligt svårt att hitta. Jag går fan alltid på fel hål! Men till slut hitta vi hotellet. Ganska skabbigt men ändå ok för att sova på. Vi fick ”välja” rum för vi hade bokat dubbelsäng men fick till slut vars en enkelsäng istället. Gubben var lite läskig så jag var glad att jag inte var själv. Det jag garva åt mest var dock golvet rummet var så jävla snett! Men va fan! Man får vad man betalar för och det var rätt ok. Citerar mig själv första kvällen från instagram ”Golvet svajar och är snett jag oroar mig lite för sjösjuka i natt!”. Men det var ingen fara jag sov ganska gott i alla fall!

tor, 14 april 2016, 23:29 | 2016 London | Kommentera!