New York 31 maj 2014

9/11 Memorial. Det var maffigt att se. Men svårt att inse vad som faktiskt har hänt där.

Sen tog vi oss över till andra sidan Brooklyn Bridge för att promenera tillbaka. Värmen hade kommit tillbaka även om det blåste lite men det var bara skönt. Detta var också något som imponerade på mig. En fantastisk syn och upplevelse. Mycket folk.

Många fina detaljer på bron. Samt intressant upplevelse av folk som arbetade på bron.

Vi åkte även The Staten Island Ferry för att få se Frihetsgudinnan. Vi valde att inte åka ända ut, det är inget jag ångrar men det var också mycket mindre än jag någonsin trott att den skulle vara.

Träffade ännu en ekorre! Sedan promenerade vi uppåt. Då fann jag min favorit bokaffär i världen. Strand Book Store. Verkligen en genuin affär och vi var nog där inne i över en timme. Innan jag kunde bestämma mig om vad jag skulle köpa.

lör, 31 maj 2014, 21:15 | 2014 New York | Kommentera!

New York 30 maj 2014

Idag tog vi de sista turerna på bussarna. Inte alls samma upplevelse som dagen innan. Men man fick ändå se mycket.

fre, 30 maj 2014, 21:13 | 2014 New York | Kommentera!

Fredagens bästa #195

Idag är det jag som är på sightseeing i New York…

fre, 30 maj 2014, 19:05 | Fredagens bästa | Kommentera!

New York 29 maj 2014

Äntligen var det fint väder igen eller strålande solväder men svinkallt i vinden. Idag hade vi bestämt oss för att köpa biljetter till sightseeing bussarna i New York. Vi han se Wall Street Bull på första turen. Mycket mindre än jag trott att den skulle vara. Jag var inte imponerad på första guiden. Han sa typ två meningar för att sedan ”slänga” av oss mitt i en rutt. Men det gjorde inget för jag kollade guide kartan och insåg att vi skulle kunna gå en bit och ta Brooklyn-turen istället och det ångrar jag inte för fem öre.

För det var den bästa guiden jag träffade på under bussturerna. Han var på rätt ställe i världen och värnade om sitt Brooklyn! Han berätta många charmiga historier om Brooklyn och sa åt en när man skulle ta fram kameran!

Innan vi gick tillbaka till hotellet så gick vi för att kolla in ett bageri jag ville se. En av mina favorit skådis: Pauley Perrette från NCIS. Driver ett bageri med kompisar så det var jag tvungen att se och smaka av kakorna. Kakorna var maffiga och goda men inga wow-upplevelser.

Jag blev som så många andra förälskad i alla brandstegar på husen. Det var charmigt på något vis. Jag VÄGRADE att köpa någon mer tjock-tröja (förutom allra sista dagen) även om det var svinkallt. Mest för att jag inte hitta någon som föll mig i smaken. Så jag gick runt och huttrade istället! Däremot så hade jag i alla fall köpt ett par nya byxor.

En av de bästa måltiderna under resans gång var en ren chansning och i förbifarten! Men hamburgaren var asgod, lite bränd men ändå god.

Vi bestämde oss för att ta kvällsturen samma kväll. Så sent som möjligt, det blev kallare och kallare och jag hade fortfarande bara en tunn kofta att ta på mig. Men precis innan vi gick på bussen övertalade mamma mig att köpa en halsduk. Vi kan väl säga så här att det inköpet ångrade jag inte för en sekund när jag väl satt på den där kvällsturen. För det var SVINkallt till och med så att jag fick låna mammas halsduk. Men turen var fin och en fantastisk upplevelse.

tor, 29 maj 2014, 20:54 | 2014 New York | Kommentera!

New York 28 maj 2014

Ännu en dag i promenerandets tecken. Jag och mamma hade planerat ett inköp. Blev inte speciellt billigare än i Sverige, men ändå en upplevelse.

Jag hade på mig ett par nya skor. Converse, vad annars?! Sedan besökte vi en annan av mina favorit ställen i New York: Apple Store Fifth Avenue. Även om folk hemma tyckte jag var idiot som var där. Vi besökte affären ytterligare två gånger. Dock handla jag inget.

ons, 28 maj 2014, 20:49 | 2014 New York | Kommentera!

New York 27 maj 2014

Eftersom jag hade hört att det skulle bli dåligt väder denna dag. Så bestämde vi oss för att åka iväg till ett av outlen jag hört talats om; Jersey Gardens. Vart inte imponerad här heller. Men det blev bättre ju längre dagen gick. Jag hittade tillslut lite jag ville ha.

På kvällen när vi kom tillbaka till New York så gick vi en sväng för att hitta middag. Tillslut hamna vi på Bubba Gump. Lite för sen middag men det var helt okej mat.

tis, 27 maj 2014, 20:36 | 2014 New York | Kommentera!

New York 26 maj 2014

Vi började dagen med att gå. Jag övertalade mitt resesällskap att promenera ända ner till Little Italy och Chinatown. Jag träffade på en av mina första ekorrar på resan. Blev inte imponerad på staden (det tog nästan en vecka innan jag var imponerad).

Jag åt resans dyraste och äckligaste mat på en restaurang i Little Italy. Förstår inte ens varför jag gick med på att gå in på en pasta restaurang när jag avskyr pasta men, men. Jag lärde mig. Däremot så hade jag en extrem fin utsikt där jag satt och åt, Empire State Building. Vi var inne i min dröm affär B&H. Men jag handla inget, det gjorde däremot min mamma. Jag var lite avundsjuk men jag överlevde! Jag fick låna och testa hennes nya kamera! Vi var inte speciellt hungriga på kvällen på grund av värmen så det blev bara pizza-slize till middag.

Vi promenerade hela dagen i värmen såg mycket. Vi hann även med en sväng till det som blev mitt favorit ställe i New York: The High Line! Där återkom vi en gång till, nästan så att jag ångrade att jag inte kom dit igen. Vi avslutade kvällen med en promenad på Times Square. Var mer imponerad nu än när det var ljust men ändå mycket mindre än jag föreställt mig.

mån, 26 maj 2014, 20:19 | 2014 New York | Kommentera!

New York 25 maj 2014

Första dagen i New York blev inte alls som jag planerat. Jag hade räknat med att komma fram vid 20-tiden på lördagskvällen och gå ut i mörkret och kolla in Times square, för att sedan gå och lägga mig och komma in direkt i New York tid. Istället så landade vi 5-tiden amerikansk tid. I och för sig så hade jag sovit ganska bra på flyget. Men det störde ändå i mina planer samt att man var otroligt seg (sitta och sova är väl inte det bästa).

Att sedan få stå hur länge som helst i kön till tullen var inte roligt så tidigt på morgon. Sedan gick allt däremot som smort när vi väl kommit igenom. Jag såg min resväska på avstånd så hann springa i kapp den innan den försvann. Sen gick det fort. Blev inte gul-taxi in som jag planerat men det fungerade ändå. Efter en rallyfärd in samt så var jag lite skeptiskt till att jag verkligen skulle komma fram till hotellet så kom vi faktiskt fram. Trevlig kille i receptionen som hade undrat om vi skulle dyka upp. Kom in på hotellrummet och blev glatt överraskad. Fick mig en välförtjänt dusch innan vi gav oss ut i jakt på mat.

Vi började dagen med att leta efter frukost, vilket gick sådär klockan 7 på morgonen. Vi var trötta och jag var grinig. Tillslut hitta vi en diner och käka. Och när jag väl satt mig så fick jag kokhet kaffe över mig. Så jag blev bara grinigare. Resten av dagen gick åt till att promenera, promenera och åter promenera för hålla sig vaken.

Vi hann se en hel del saker redan under vår första dagen. Bland annat Flatiron building, Central Park och Strawberry Fields Memorial. Det tog mig ett tag att förstå hur jag skulle navigera mig även om det inte var speciellt svårt så ville inte min hjärna hänga med. Vi gav upp vid 20-tiden.

sön, 25 maj 2014, 20:03 | 2014 New York | Kommentera!

Bergen 24 maj 2014

Efter ett halvårs längtan (och mycket ångest) så var det äntligen dagen D. Dagen då vi skulle resa till New York. Dagen började vid 5-tiden på morgonen med avresa mot Kastrup via Hyllie. Först skulle vi flyga till Bergen vid 9-tiden. Incheckningen gick mot förmodan bra när jag väl insett att vi skulle göra allt själva. Sen igenom passkontroll, sen käkade vi lite frukost sen var det i princip dags att sätta sig på flyget mot Bergen.

När vi kom fram till Bergen så hade jag fått ett sms som sa att vårt flyg till New York var försenat. Efter lite klydd så insåg vi att vi fick tillbringa dagen inne i Bergen. Det var strålande solväder (så att jag brände mig) men det var ändå en trevlig upplevelse. Det enda jag ångrade i efterhand var att vi inte åkte upp till bergen.

Det var däremot inte så roligt senare på kvällen när flyget aldrig vill komma/avgå. Flyget skulle avgått vid 18-tiden från början. Sen sköts det där fram timme för timme. Tills klockan var 3 på natten då vi äntligen fått gå på flyget. Att ha varit vaken nästan 24 timmar var ingen hit. Men jag vågade fan inte slappna av förrän vi var uppe i luften speciellt inte när de inte fick igång tekniken heller. Mitt resesällskap sov redan innan planet hade börjat rulla.

lör, 24 maj 2014, 19:51 | 2014 Bergen (Norge) | Kommentera!

Fredagens bästa #194

Idag är det jag som tillbringat dagen med tvätt och städ…

fre, 23 maj 2014, 20:45 | Fredagens bästa | Kommentera!